Počet snímaných bodov |
Podľa počtu snímaných bodov sa dotykové displeje rozdeľujú na digitálne a analógové. |
|
digitálne - malý počet bodov resp. plôšok cca 10 x 10 |
|
analógové - veľký počet bodov porovnateľný s rozlíšením displejov. |
|
 |
|
|
Použitá technológia |
optický dotykový displej - v podstate len digitálny spôsob snímania, prerušenie svetelného lúča, nie dotyk. Nemá uplatnenie v náročnejšom nasadení. |
|
rezistívny dotykový displej - relatívne lacný a široko používaný, ale má menšiu odolnosť a životnosť ako ostatné technológie. Vyrába sa aj v digitálnom aj analógovom prevedení. |
|
kapacitný dotykový displej - vysoká odolnosť voči opotrebeniu, ale sú citlivé na elektromagnetické rušenie t.j. aj prítomnosť kovových predmetov. Dotyk len nevodivými predmetmi. |
|
ultrazvukový dotykový displej - celkom presný, dokáže snímať aj silu prítlaku, ale je citlivý na poškrabanie a znečistenie. |
|
 |
|
|
 |
Dotykové monitory nedosahujú, ale ani nie je potrebné také vysoké rozlíšenie ako bežné resp. grafické a profesionálne monitory. Najvyššie rozlíšenie býva v podstate 1920x1080 (Full HD). |
|
XGA (1024 × 768 px) |
|
1280 x 1024 px |
|
HD (1366 x 768 px) |
|
Full HD (1920 × 1080 px) |
|
|
 |
Doba odozvy v milisekundách je definovaná ako doba, počas ktorej jeden bod obrazu prejde zo sivej cez čiernu a bielu späť na sivú (GTG, grey-to-grey) alebo z čiernej na čiernu (BTB, black-to-black), ktorá je vždy nižšia. Čím nižšia je hodnota v milisekundách, tým je obraz kvalitnejší. |
|
1 - 4 ms |
|
5 - 10 ms |
|
10 a viac ms |
|
|
 |
Platí, že čím vyššia hodnota, tým lepšie. Jednotlivé farebné pixely budú viac žiariť a vy tak lepšie uvidíte to čo je na monitore. V prípade potreby však je dôležité mať možnosť jas znížiť. |
|
100 - 250 cd/m2 |
|
251 - 400 cd/m2 |
|
viac ako 400 cd/m2 |
|
|
 |
Na rozdiel od monitorov určených na iné použitie, dotykové majú často pomer strán aj 4:3, širokouhlé sa používajú veľmi málo. |
|
4: 3 je často používaný pomer strán pri dotykových monitoroch |
|
16:9 tiež nájde uplatnenie |
|
16:10 a iné pomery strán sú zriedkavé. |
|
|
 |
Povrchová úprava displeja ovplyvňuje vnímanie obrazu na monitore. |
|
Matný povrch : farby nežiaria jasne, ale nemá odlesky svetiel z okolia čo je výhoda hlavne pri vonkajšom použití. Dotykové monitory sú prevažne s matným povrchom. |
|
Lesklý povrch : odtiene farieb sú sýte a jasné, v zlých svetelných podmienkach však je obraz ťažko viditeľný, lebo obsahuje odrazy z okolia, vhodný pre domáce a profesionálne použitie, ak sa eliminujú odlesky. |
|
|
 |
Všeobecne sú LCD monitory relatívne úsporné, spotreba sa najčastejšie pohybuje medzi 30–40 W. Pri veľkých profesionálnych displejoch s vysokým rozlíšením už býva spotreba podstatne vyššia. Spotreba je dôležitá hlavne, ak bude monitor v prevádzke dlhšiu časť dňa, alebo nepretržite. |
A až G
Triedy energetickej účinnosti sú rozdelené do 6 tried od A do G.
Monitory v triede A sú najúspornejšie, v triede F sú najmenej úsporné.
|
 |
|
|
 |
Kvalita obrazu monitora je určená typom zobrazovacieho panelu a spôsobom jeho podsvietenia. V súčasnosti už väčšina LCD monitorov pre podsvietenie využíva LED diódy s rovnomerným rozprestretím jasu. Použitý typ zobrazovacieho panelu určuje sýtosť farieb, farebnú hĺbku a ďalšie parametre :
|
|
TN : vysoká rýchlosť odozvy, podpriemerné zobrazenie farieb, priemerný kontrast, úzke pozorovacie uhly |
|
VA/PVA/MVA : priemerná rýchlosť odozvy, výborné zobrazenie farieb, vysoký kontrast, široké pozorovacie uhly |
|
IPS/PLS : priemerná rýchlosť odozvy, výborné zobrazenie farieb, priemerný kontrast, široké pozorovacie uhly |
|
|
 |
Prepojenie monitora so zdrojom signálu, alebo využitie monitora ako rozbočovača pre príslušenstvo je závislé od konektorov, ktoré obsahuje. Pozor na to, že nestačí rovnaký konektor na vstupe a výstupe, dôležitá je vzájomná kompatibilita (každý konektor má rôzne modifikácie). |
|
 |
|
VGA (D-Sub) konektor sa už používa pri dotykových monitoroch dosť často. |
|
HDMI konektor podporuje aj vyššie rozlíšenie, farebná hĺbka je však obmedzená na 8-bitové farby. |
|
DVI konektor sa používa najčastejšie na pripojenie k stolným počítačom so samostatnou grafickou kartou. |
|
USB konektor pre pripojenie snímača dotyku. |
|
|