Dotykové monitory
Dotyková obrazovka / touchscreen, je snímač používaný ako vstupné zariadenie počítača, ktorý umožňuje zistiť polohu dotyku prsta, alebo iného na to určeného predmetu / dotykové pero, na displeji monitora. Môže to byť aj zostava displeja so samostatným snímačom dotyku.
Nižšie uvádzame niektoré dôležité parametre podľa ktorých si môžete filtrovať dotykové monitory v ponuke e-shopu smart.sk.
#ShowMore#
Parametre dotykových monitorov :
Počet snímaných bodov | Podľa počtu snímaných bodov sa dotykové displeje rozdeľujú na digitálne a analógové. |
digitálne - malý počet bodov resp. plôšok cca 10 x 10 | |
analógové - veľký počet bodov porovnateľný s rozlíšením displejov. | |
Použitá technológia | optický dotykový displej - v podstate len digitálny spôsob snímania, prerušenie svetelného lúča, nie dotyk. Nemá uplatnenie v náročnejšom nasadení. |
rezistívny dotykový displej - relatívne lacný a široko používaný, ale má menšiu odolnosť a životnosť ako ostatné technológie. Vyrába sa aj v digitálnom aj analógovom prevedení. | |
kapacitný dotykový displej - vysoká odolnosť voči opotrebeniu, ale sú citlivé na elektromagnetické rušenie t.j. aj prítomnosť kovových predmetov. Dotyk len nevodivými predmetmi. | |
ultrazvukový dotykový displej - celkom presný, dokáže snímať aj silu prítlaku, ale je citlivý na poškrabanie a znečistenie. | |
Dotykové monitory nedosahujú, ale ani nie je potrebné také vysoké rozlíšenie ako bežné resp. grafické a profesionálne monitory. Najvyššie rozlíšenie býva v podstate 1920x1080 (Full HD). | |
XGA (1024 × 768 px) | |
1280 x 1024 px | |
HD (1366 x 768 px) | |
Full HD (1920 × 1080 px) | |
Doba odozvy v milisekundách je definovaná ako doba, počas ktorej jeden bod obrazu prejde zo sivej cez čiernu a bielu späť na sivú (GTG, grey-to-grey) alebo z čiernej na čiernu (BTB, black-to-black), ktorá je vždy nižšia. Čím nižšia je hodnota v milisekundách, tým je obraz kvalitnejší. | |
1 - 4 ms | |
5 - 10 ms | |
10 a viac ms | |
Platí, že čím vyššia hodnota, tým lepšie. Jednotlivé farebné pixely budú viac žiariť a vy tak lepšie uvidíte to čo je na monitore. V prípade potreby však je dôležité mať možnosť jas znížiť. | |
100 - 250 cd/m2 | |
251 - 400 cd/m2 | |
viac ako 400 cd/m2 | |
Na rozdiel od monitorov určených na iné použitie, dotykové majú často pomer strán aj 4:3, širokouhlé sa používajú veľmi málo. | |
4: 3 je často používaný pomer strán pri dotykových monitoroch | |
16:9 tiež nájde uplatnenie | |
16:10 a iné pomery strán sú zriedkavé. | |
Povrchová úprava displeja ovplyvňuje vnímanie obrazu na monitore. | |
Matný povrch : farby nežiaria jasne, ale nemá odlesky svetiel z okolia čo je výhoda hlavne pri vonkajšom použití. Dotykové monitory sú prevažne s matným povrchom. | |
Lesklý povrch : odtiene farieb sú sýte a jasné, v zlých svetelných podmienkach však je obraz ťažko viditeľný, lebo obsahuje odrazy z okolia, vhodný pre domáce a profesionálne použitie, ak sa eliminujú odlesky. | |
Všeobecne sú LCD monitory relatívne úsporné, spotreba sa najčastejšie pohybuje medzi 30–40 W. Pri veľkých profesionálnych displejoch s vysokým rozlíšením už býva spotreba podstatne vyššia. Spotreba je dôležitá hlavne, ak bude monitor v prevádzke dlhšiu časť dňa, alebo nepretržite. | |
A až G Triedy energetickej účinnosti |
|
Kvalita obrazu monitora je určená typom zobrazovacieho panelu a spôsobom jeho podsvietenia. V súčasnosti už väčšina LCD monitorov pre podsvietenie využíva LED diódy s rovnomerným rozprestretím jasu. Použitý typ zobrazovacieho panelu určuje sýtosť farieb, farebnú hĺbku a ďalšie parametre : |
|
TN : vysoká rýchlosť odozvy, podpriemerné zobrazenie farieb, priemerný kontrast, úzke pozorovacie uhly | |
VA/PVA/MVA : priemerná rýchlosť odozvy, výborné zobrazenie farieb, vysoký kontrast, široké pozorovacie uhly | |
IPS/PLS : priemerná rýchlosť odozvy, výborné zobrazenie farieb, priemerný kontrast, široké pozorovacie uhly | |
Prepojenie monitora so zdrojom signálu, alebo využitie monitora ako rozbočovača pre príslušenstvo je závislé od konektorov, ktoré obsahuje. Pozor na to, že nestačí rovnaký konektor na vstupe a výstupe, dôležitá je vzájomná kompatibilita (každý konektor má rôzne modifikácie). | |
VGA (D-Sub) konektor sa už používa pri dotykových monitoroch dosť často. | |
HDMI konektor podporuje aj vyššie rozlíšenie, farebná hĺbka je však obmedzená na 8-bitové farby. | |
DVI konektor sa používa najčastejšie na pripojenie k stolným počítačom so samostatnou grafickou kartou. | |
USB konektor pre pripojenie snímača dotyku. | |
Radi Vám poskytneme aj ďalšie informácie pre Vaše správne rozhodnutie, ak nás budete kontaktovať.